..

Photobucket

Saturday, June 26, 2010

::~Dia Jua Maha Mengetahui ~::



Persoalan-persoalan hati sentiasa bermain di fikiran diri, berlegar-legar mencari rahsia sebalik misteri dan kadangkala menemui jawapan yang tiada pasti.. Sebagai insan biasa yang diciptakanNya, akal ini sebenarnya terbatas dan sudah pasti tiada sempurna. Namun Yang Maha Pengasih tidak mungkin membiarkan hamba-hambaNya terkapai di tengah lautan ujian, lemas terdampar di pantai harapan dan terbujur kaku di kafan impian.. Maha Sucinya yang menyembunyi sejuta keajaiban dan kemustahilan yang tidakkan mampu kita tafsirkan dengan akal yang penuh kelemahan dan kekurangan. Hanya keimanan dan ketakwaan padaNya jua mampu membimbing diri untuk menyusuri kehidupan ini yang nyata penuh misteri..

Sesungguhnya, ketentuan itu adalah santapan setiap insan.. Santapan inilah yang akan memberikan khasiat tersembunyi untuk mematangkan hati untuk mensyukuri, menguat jiwa untuk meredhai dan menguat jasad untuk terus berdiri.. Namun, setiapkali di uji hati akan tertanya, jiwa akan meronta dan batin rasa tersiksa. Mengapa? Kenapa? Kerana kita terlupa, Dia jualah Yang Maha Mengetahui segala jawapannya..

OH..! KENAPAKAH AKU DI UJI ?
"Apakah Manusiaitu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan ' Kami telah beriman', sedang mereka tidak di uji lagi?Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah Mengetahui orang-orang yang benar dan orang-orang yang dusta"
(Surah Al Ankabut :2-3)

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAMKAN.?
..Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi(pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia mat buruk bagimu; Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui.." (Surah Al -Baqarah : 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI.?
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai
dengan kesanggupannya.."
(Surah Al-Baqarah :286)

KECEWANYA HATIKU.
"Jangan kamu bersikap lemah,dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.."
(Surah Al-Imran:139)

BAGAIMANA HARUS KU HADAPI SEMUA INI..?
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.."
(surah Al-Baqarah:45)

APA YANG AKU DAPAT DARI UJIAN INI.?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Muk'min, diri dan harta mereka dengan memberikan mereka syurga.."
(Surah At-Taubah: 111)

KEPADA SIAPA HARUSKU BERHARAP LAGI.?
"..Cukuplah Allah bagiku; tiada Tuhan selain Dia.Hanya padaNya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung.."
(Surah At-Taubah :129)

AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI..!!!
".....dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.."
(Surah Yusof:87)

:::::::

Maka mengapa ditutupkan hati, dibutakan jiwa menerima hidayahNya.. Mengapa menangisi semalam sedangkan esok jua kan menjelma bersama ketentuanNya.. Teguhkan keimanan, suburkan ketakwaan, semoga kita diberi kejayaan yang tidak pernah kita impikan..
Berkat dari sebuah kesabaran dalam menempuh ujian dan
sesuci keredhaan menerima sebuah ketentuan..
Wasalam..


"Hai orang-orang yang beriman,bersabarlah kamu dan kuatkan kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.."
(Surah Al-Imran:200)

~Sebahagian entry adalah dari pemberian sahabat Diriku semasa di Caloundra,Queensland,Australia.. Dihulurkan ketika Diriku menempuh ketentuan yang hampir melumpuhkan semangat namun akhirnya mampu terbang kembali untuk menikmati duniaMu.Syukran,Jazz.Semoga anda jua bahagia dlm kehidupan~
~Barakallah~

9 comments:

  1. Peringatan yang baik untuk saya jugak. Thanks for sharing... ^_^

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...satu ilmu yg mampu menjernihkn kembali kegusaran dihati yg ragu dgn segala ketentuanNya...jklh.

    ReplyDelete
  3. salamun alaik..

    di sebalik kegusaran kadang2 diri terlupa bahawa didalamnya terkandung seribu satu jawapan..back to the Quran ..

    syukran ats perkongsian mutiara ini..doaku semoga dirimu terus kuat dalam perjuangan di hiasi senyuman keimanan :)

    ReplyDelete
  4. Cik Nass :Terima kasih. Sesungguhnya hidup ini satu perkongsian dan jua pinjaman. Semoga hidup bertambah berkat dengan saling ingat-mengingati. Insyallah..

    ReplyDelete
  5. Nur Azila : Alhamdulilah jua dengan izinNya jua kita dapat mencari kekuatan diri dan menjernihkan hati untuk terus berjuang mengapai redhaNya.. Insyaalah..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Melatidaisy :Wksalam..
    Sememangnya al Quran itu adalah sesempurna panduan bagi setiap hambaNya.. Tidakkan tersesat walau seinci andai kita sentiasa berpegang teguh pada kalimahNya..
    Syukran atas titipan semangat yang tidak pernah surut walau di kala panas membahang.. Lautan tetapkan tenang bersama cahaya yang memancar bak berlian bersinar.. Jazakallah.

    ReplyDelete
  8. kita ada DIA yang sebenarnya tempat mengadu....DIA sangat dekat dengan kita..tapi kita yang sering menjauhkanNYA...jahilnya diri ini...

    ReplyDelete
  9. si para-para :
    Sememangnya kepadaNYa jua kita harus berserah dan kepadaNya jua kita akan kembali.. Semoga dicekalkan hati melawan godaan dunia untuk mengapai keredhaan di sana nanti..Insyaalah..
    Salam terima kasih..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails