..

Photobucket

Wednesday, March 24, 2010

ERTi LauTaN..

Salam..
Menghabiskan sepetang di tepian pantai seringkali memberikan ketenangan tidak terhingga buat Diriku.. Merenung jauh hikmah dan kekuasaan Yang Maha Esa menjadikan Diriku lebih menginsafi betapa kerdilnya diri ini di bumi Ilahi. Tidak terhitung nikmatNya yang menciptakan alam ini yang sarat dengan misteri dan keindahan. Penuh dengan erti dan kebesaran. Walau berjuta tahun bertapa di atas hamparan pantai ini, tentunya belum mampu Diriku menterjemah segala hikmah tersembunyi.. Lantas teringat pada firmanNya....

"Tidakkah engkau memerhatikan bahawasanya kapal-kapal belayar di laut dengan nikmat kurnia Allah, untuk diperlihatkan kepada kamu sebahagian dari tanda-tanda kemurahanNya? Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan dan bukti (untuk berfikir) bagi tiap-tiap (mukmin) yang tetap teguh pendiriannya, lagi sentiasa bersyukur. (Luqman:31)"

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran. (Al- Baqarah:64)

Maha SuciNya yang telah menjawab persoalanku, sejak beribu-ribu tahun yang lalu..Terduduk seketika menyaksikan betapa luasnya lautan di hadapan Diriku..Tidak terselam misteri yang terdampar di dasarnya sebagaimana tidak terkira butiran-butiran pasir yang memutih di pantai ini..Namun, setidak-tidaknya, semua ini membuatkan Diriku terasa semakin dekat denganNya.. Dan lebih mengerti bahawa ketentuan kehidupan ini terlalu besar untuk difahami..Tiada yang mampu Diriku lakukan melainkan menyirami benih-benih keredhaan untuk menghadapi setiap ujian dan dugaan sambil terus berjuang mencari kesempurnaan dalam kehidupan..Kerana kehidupan ini sememangnya sangat mencabar kecuali orang-orang yang bertakwa dan dekat padaNya...Insyaalah..

Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir? (Al-An'aam:32)

Peliharalah Diriku,Ya Rahmann..
......
Bimbinglah Diriku, Wahai teman..
....................
Teruslah bersamaku, Wahai lautan..
...........................................

Diriku..
@ Kemaman, Terengganu Darul Iman.


2 comments:

  1. salam alaik..

    lautan penuh misteri
    tidak terungkai meskipun mampu diselami
    namun cukup lah sekadar untuk kita hayati
    dalam meniti kehidupan yang tak pasti
    tentang di mana dan bila persinggahan nya..

    p/s: terima kasih ats perkongsian.. semoga Allah merahmatimu selalu..amin :)

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam.wbrt..
    Terima kasih lautan..
    Terima kasih kerana mengirimkan sang ombak menjadi teman saat keseorangan..
    Terima kasih kerana menghembuskan sang bayu menjadi hiburan saat kesunyian..
    Semoga Allah menempatkan kita semua di kalangan hamba-hambaNya yang terpelihara..
    Insyaalah.. Barakallah.ala'ik.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails